söndag 13 mars 2016

Integrativ Montessori Barnens hus!

Jag (Annie J) är på förskolan i Linz som heter: Integrativ Montessori Barnens hus. Det är en förskola där dem arbetar med pedagogiken montessori vilket innebär att dem tänker att barnen lär sig saker lättare steg för steg.
I förskolan ska det även vara en inbjudande miljö med mycket olika färger och former eftersom detta ska underlätta barnens lärande. Genom detta så tror man att barnen kommer vilja lära sig mer enligt pedagogiken montessori. 
På min förskola så tycker jag att dem lyckats fått fram mycket färg och former och det är en fin miljö inne på förskolan. Första dagen på praktiken som var i tisdags så visade “min handledare” mig runt på förskolan och berättade om deras koncept om montessori pedagogiken. På den avdelningen på förskolan som jag är på så är det 15 barn varav 5 som har handikapp. Denna förskola är en integrerande vilket menas att även barn med ett handikapp ska kunna gå där. 

I början av denna första veckan tyckte jag det var lite jobbigt på praktiken då man inte förstår var barnen pratar om, man är i ett nytt land och många saker är nya. Det blev bara bättre och bättre ju längre veckan gick. Varje dag denna vecka har ungefär sätt likadana ut och kan ungefär se ut såhär;

Jag kommer vid kl.8 och då brukar barnen göra lite vad dem vill. Vissa spelar spel, vissa målar osv. Runt 10 brukar dem ta fram lite frukt och en gång fick dem även smörgåsar. Efter det brukar vi gå ut eller så är vi inne och då får barnen välja vad dem vill göra. Barnen äter mat runt kl.13 lite senare om man jämför med Sverige då barnen äter runt 11. Under dagen brukar jag vara med barnen och spela spel, måla osv. Nu mot slutet av veckan blev det lättare att spela då man lärt sig hur spelen går till… 

En dag skulle vi gå till skogen med barnen och då trodde jag vi skulle gå till en skog och att barnen skulle få leka som i Sverige. Men det var det inte, utan vi gick på en “vandringsled” och kom sedan upp till ett berg där vi stannade och åt frukost, barnen hade då med sig egen frukost. En väldigt fin utsikt uppe på berget:

Sedan fortsatte vi att gå och då kom vi till en gård som tillhörde förskolan, där barnen fick leka en liten stund.
Att kommunicera med barnen är rätt svårt då jag inte kan tyska och dem inte svenska eller engelska. Men man får le och se glad ut, men nu funkar det även att spela spel med barnen, vilket är roligt.
En skillnad är att dem har en toalett ute, vilket gör att barnen inte behöver gå in på toaletten. Dem har även ett akvarium på förskolan så när jag var med vissa barn i skogen så var några av barnen i en affär och köpte nya fiskar. I Sverige så äter tex. jag med barnen men här så har jag med mig egen matlåda och äter inte med barnen. Men jag var med en dag då dem skulle äta och innan dem fick börja äta så skulle dem ta varandra i händerna och jag tror att dem “välsingnade” maten, men har ingenaning om vad dem sa eftersom det var på tyska.. En till skillnad då vi inte gör det det i Sverige. Nu ser jag framemot en ny vecka på praktiken och ska även jobba lite olika tider varje dag så jag får se så mycket av verksamheten som möjligt.

// Annie J

1 kommentar:

  1. Så fint beskriver verksamheten! Lycka till i veckan. Kul att du tycker att det gå bättre

    SvaraRadera